Test

tisdag 28 november 2017

Läsflow

Jag är inne i ett riktigt läsflow för tillfället. Jag tycker att hösten och vintern är perfekta årstider för läsning. Det blir mörkt tidigt, är kallt och ruggigt ute, och man tillbringar mer tid inomhus. En skön soffa och en bra bok får, i alla fall mig, att glömma rusket utanför fönstret.

Jag har läst flera skräckböcker som är riktigt bra. I Höstväsen: skräckberättelser har några av Sveriges bästa skräckförfattare skrivit spännande, skrämmande och krypande historier. Det är välskrivet och några av berättelserna ger mig kalla kårar. Bokens baksidestext lockar verkligen till läsning:

Hösten är skymningens tid. Skuggorna breder ut sig över stad och land. Är du ensam där i mörkret - eller finns det något som rör sig vid din sida? Något som vakar och följer dig på avstånd? Som känner till dina små lögner och svek, som färdas med dig i drömmen, som bara väntar? 
Det är nu de vågar sig fram. Väsen som vill ha upprättelse, ta plats eller bara mätta sin hunger.

Gillar du att bli skrämd är Höstväsen ett måste. En av författarna i boken är Magnus Nordin. Han är mästare på att skriva skräck och har gett ut tre lättlästa skräckböcker, Offerträdet, Jordkällaren och Nattskräck. Dessa utspelar sig i vardagliga miljöer med tonåringar som huvudpersoner. Det handlar inte om zombier eller andra varelser, utan om vanliga människor som råkar ut för fasansfulla saker. Redan böckernas omslag avslöjar att du har en ruggig historia i din hand.