Test

måndag 29 januari 2018

Augustas lästips

Augusta i 9A är tillbaka med ett inspirerande lästips och jag blir verkligen nyfiken på boken hon har läst. Det blir till att köpa in den till biblioteket.



Stanna handlar om Ester. Hon bor i en lägenhet i Stockholm med sin bästa vän Hanin. Dagarna spenderar hon med att jobba i ett gammalt antikvariat.
Hennes jobb är ganska tråkigt och det händer inte så mycket där. En höjdpunkt på dagen kan vara att en av stamkunderna, Lotta kommer dit. Tillsammans pratar de om olika författare, rekommenderar olika böcker och småpratar. När de umgås i butiken känner de varann hur bra som helst, men det är mest innanför antikvariatets väggar. 

En dag frågar hon om Ester vill följa med hem till henne. Hon hade rensat ut en massa böcker som hon inte behövde längre så då tänkte hon att Ester hade nytta av dem. Väl hemma hos Lotta träffar hon Eli, Lottas son. Därefter träffas Ester och Eli oftare och blir sen tillsammans. Deras första år tillsammans går helt galant, de är verkligen det gulligaste paret på jorden. Men det händer en del grejer som sätter deras förhållande på prov… MER FÅR NI VETA OM NI LÄSER BOKEN!

Jag tycker verkligen att denna boken är så bra! Tror faktiskt att det är min favoritbok. Vet inte riktigt om min beskrivning om vad boken handlar om är särskilt rättvis mot dess verkliga innehåll (jag är sämst på att skriva vad böcker handlar om utan att avslöja hur den slutar eller skriva en bibel) men jag lovar att den är så bra, mysig och att den har allt det där en bra bok ska erbjuda. Till och med ett instagram-vänligt bokomslag har den! Flora får med bra detaljer och skriver på ett så himla realistiskt sätt. Boken är inte spännande på samma sätt som en deckare t.ex. som många tycker om att läsa, boken är mer skriven så att man verkligen hela tiden vill veta hur det går för karaktärerna.

Jag tycker alla borde läsa denna boken. Den är inte svårläst, så oavsett hur duktig man är på att läsa klarar man det. Dessutom finns den som e-bok på Malmö stadsbibliotek malmo.elib.se.
Boken är skriven av Flora Wiström som just nu håller på att skriva sin andra bok. Jag var på ett författarbesök där hon var inbjuden i höstas där hon berättade att den skulle handla om en syskonskara och att den inte skulle vara särskilt lik Stanna, men jag ser fram emot den ändå. Skulle ni vilja läsa mer från Flora efter ni läst ut boken kan ni gå in och läsa hennes blogg https://flora.baaam.se/.