Test

onsdag 11 oktober 2017

En bok som väcker känslor


På mitt bord ligger en liten hög med tonårsböcker som jag håller på att beta av. I väntan på recensioner av dessa blir det idag ett boktips från Anniki i 8B.

När hundarna kommer

Utgivningsår: 2015
Författare: Jessica Schiefauer
Genre: Ungdomsbok


Handling:
Boken handlar om ett stormigt förhållande mellan Ester och Isak. Man får läsa om hur jobbigt, men samtidigt bra, allt är mellan dem. De går på samma gymnasieskola men har aldrig lagt märke till varandra. Första gången de träffas är på en fest nere vid sjön. Till en början är de duktiga elever och har kompisar i skolan, men detta ändras efterhand. Resten får du ta reda på själv, jag tänker inte spoila hela boken.


Recension:
När hundarna kommer är en bok på 298 sidor. Kapitlen är rätt så långa och det tar en stund att läsa igenom ett kapitel. Jag tycker inte om långa kapitel, eftersom jag brukar läsa lite grann i taget istället för att läsa mycket på en gång. Ifall man läser som jag kan det bli lite flummigt när man ska börja läsa mitt i ett kapitel, men det funkar ändå.
En annan sak är att boken är indelad i olika perspektiv. Perspektiven hoppar mellan 3 personer och varje person har ungefär 1-4 sidor. Det tycker jag är bra. Ibland kan det vara skönt att läsa om hur någon annan ser på saker och inte alltid läsa om hur endast en person känner och tänker 24/7.
Jag tycker att det var spänning genom hela boken (förutom i slutet, då tröttnade jag lite). Författaren har gjort ett bra jobb med att beskriva händelser och känslor (nästan för bra, blev äcklad ibland). Hon gjorde verkligen så att jag blev arg på vissa karaktärer i boken och kände medkänsla för andra. Ifall man gillar att tycka illa om personer och saker de gör, då är När hundarna kommer en bra bok för dig.

Jag skulle säga att det är en jobbig bok att läsa, även om den är spännande och tar fram känslor ur en. Det är liksom aldrig några roliga känslor, bara ilskna, ledsna och erotiska.


Humor.......0,5/5
Romantik….5/5
Spänning….4/5
Lärorik……..1/5
Sorglig……..3/5