Test

tisdag 3 oktober 2017

Och högstadiet då...

Det har blivit en del inlägg om verksamheten och litteraturen på låg- och mellanstadiet, men jag arbetar i lika stor utsträckning med högstadiet. Dagens inlägg handlar om verksamheten i årskurs 7-9. Jag har valt att lägga stadierna varannan vecka, där varje klass har en fast tid. Denna vecka är högstadiets och källkritik står i fokus. Vi har på olika sätt arbetat med källkritik sedan terminsstarten.

Källkritik är ett ämne som ingår i flera skolämnen och SO-lärarna på skolan jobbar mycket med det. Jag tar i första hand upp källkritik i samband med internet och vad som är viktigt att tänka på när man söker fakta/information där. NE har bra arbetsmaterial som kan anpassas till aktuell årskurs. En uppgift är att granska artiklar. Eleverna får först använda papperstidningar och sedan tidningar på nätet. En annan uppgift är att jämföra olika webbsidor; myndighet, organisation, företag och privatperson. Vi diskuterar bland annat vad man ska tänka på beroende på vem som är avsändaren.

Boken Sant eller Falskt av Andreas Palmaer och Peter Bergting använder jag nästan alltid när källkritik står på schemat. I den finns en mängd berättelser som är sanna eller falska. De korta berättelserna blandar fakta med osanning och man vet inte riktigt vad man ska tro. Uppgiften för eleverna är att hitta en trovärdig källa som bekräftar att det som står i texten är antingen sant eller falskt.

Jag läser också ett utdrag ur boken Skepp utan hamn av Lisa Tetzner. Boken kom ut på svenska 1943 och handlar om människor som lämnar ett krigsdrabbat Berlin och med båt tar sig över Atlanten för att komma till Sydamerika. Mycket händer på vägen dit och det finns många likheter med båtflyktingar i Europa idag. Uppgiften är att hitta och granska aktuella artiklar som tar upp detta ämne.