Test

tisdag 19 september 2017

Bokhappening

Häromdagen fick jag en idé som jag fick tillfälle att prova med klass 8D idag. När paket med nya böcker kommer till biblioteket är det nästan alltid jag som packar upp. Det är lite som julafton att öppna dessa paket och plocka fram splitternya böcker. Jag brukar börja med att kolla in alla snygga bokomslag, bläddra lite i böckerna och faktiskt lukta på dem också. Ja, nya böcker luktar speciellt.

Efter dagens lektion i källkritik frågade jag om någon i klassen tycker om att öppna paket. Flera av eleverna fick ett leende på läpparna och det riktigt lyste i ögonen på dem. Så idag fick ett gäng förväntansfulla elever packa upp två stora lådor med sprillans nya böcker. Och jag tror faktiskt att de tyckte det var roligt och lite spännande. Några av böckerna lånades meddetsamma. Själv har jag massor med läsning framför mig och Frida Nilssons nya står först på tur.