Test

måndag 18 september 2017

Författare med det lilla extra

En del i mitt jobb som skolbibliotekarie är såklart att läsa barn- och ungdomslitteratur. Ibland frågar elever hur många böcker jag har läst eller om jag har läst alla böcker i biblioteket. Nej, jag har inte läst alla böcker i biblioteket, men jag försöker läsa så mycket som möjligt av det som ges ut. Inför bokprat väljer jag ofta böcker från olika genrer och författare som jag gillar lite extra. Idag har jag valt ut två favoriter.

Petter Lidbeck har skrivit många böcker för låg-och mellanstadieåldern. Det är alltifrån humor, deckare och rysare. Deckarserien 3 tjejer utspelar sig i trakterna kring Helsingborg. I varje bok ställs tvillingarna Siri och Tyra och deras kompis Pella inför spännande, farliga och dramatiska fall att lösa. 2016 kom rysarna Becca och Det vita huset ut



I sin senaste bok Mördar-mormor blandar Lidbeck humor med spänning. Elsas och Oskars mormor är, minst sagt, annorlunda. När hon var ung bodde hon utomlands och hittade då en teckning som visade hur man dödar människor med bara tummen. En kväll är mormor barnvakt och istället för att läsa en godnattsaga för barnen berättar hon om alla människor hon mördat. Nu är det inte så att mormor gick omkring och mördade vem som helst. Nej, hennes offer var noga utvalda och förtjänade av någon anledning att möta döden. Men är det verkligen rätt att döda någon bara för att de gjort någonting dumt?









Författaren Mats Strandberg fick sitt genombrott med Engelsforstrilogin - Cirkeln, Eld och Nyckeln. Den är tänkt för äldre elever och handlar om sex gymnasietjejer i orten Engelsfors. De har inget gemensamt och är inte särskilt förtjusta i varandra. En natt förs de under märkliga omständigheter till den öde folkparken. Där visar det sig att de har mer gemensamt än de tror. Berättelsen handlar om magi, kärlek, död, vänskap, skolan och vardagen.

I barnboksserien om monstret Frank skriver Strandberg för yngre barn. Även här blandas magi med vardagen. När Frank fyller nio år förändras hans liv. Han blir biten av grannens hund och efter det börjar det hända mystiska saker. På nätterna förvandlas han till en lurvig varelse och kommer till ett hemligt rum under stadens bibliotek, som är fullt av alla möjliga monster. För första gången får Frank vänner och han får också veta att han är en hamnskiftare.

Serien om Frank är i tre delar - Monstret i natten, Monstret på cirkusen och Monstret och människorna. Spänningen stiger för varje bok och människorna i staden blir alltmer fientliga mot Frank och hans monstervänner.