Test

måndag 21 augusti 2017

Böcker som berör

En bra bok är en bok som stannar kvar länge inom dig. Den handlar om ämnen och människor vi sällan pratar om, men som vi kanske har en mängd åsikter om. Jag brukar säga att jag tycker om modiga författare, de som vågar skriva om svåra ämnen även för barn och ungdomar.


Två ganska nya böcker som verkligen berört mig, och som jag tänker på då och då, är Brorsan är kung av Jenny Jägerfeld och Golden Boy av Abigail Tarttelin.


Brorsan är kung passar för er som är 9-12 år. Jag tycker egentligen att alla, oavsett ålder, borde läsa boken. Det är också en utmärkt högläsningsbok.


11-årige Måns ska tillbringa sommaren i Malmö med sin mamma. Hon har fått ett tillfälligt jobb i stan och för Måns väntar ett långt sommarlov. Måns känner ingen i Malmö och han har väl inga större förväntningar på sommarlovet. Ganska snart blir han kompis med Mikkel som har samma intresse som honom, att åka skateboard.


Pojkarnas vänskap blir allt starkare och en dag blir de blodsbröder. Är man blodsbroder med någon talar man alltid sanning och finns där för varandra. Saken är bara den att Måns har en hemlighet som han inte vågar berätta för sin nya kompis. En hemlighet som kanske skulle förstöra deras vänskap.


Brorsan är kung är en gripande berättelse om att få vara den man är. För oss som bor i Malmö är det också en fin skildring av staden. Måns är på platser och gator som nog de flesta känner till. När jag läser boken ser jag framför mig hur pojkarna skejtar fram på glödhet asfalt i ett sommarvarmt Malmö.






Golden Boy är en bok som vänder sig till äldre tonåringar och jag tänker årskurs 9. Den kräver en del av sin läsare och jag tror framför allt att du måste ha uppnått en viss mognad, och vara öppen för människors olikheter.


Max är 15 år och är snygg, smart, har kompisar och många flickvänner. På ytan lever han ett bra och bekymmersfritt liv. Han har dock en hemlighet som bara föräldrarna och barndomsvännen Hunter vet om. När Max utsätts för ett brutalt övergrepp blir det allt svårare att bevara hemligheten och hans liv är plötsligt inte lika okomplicerat längre.

Inte blir det lättare när Max träffar Sylvie, som inte alls är som hans tidigare flickvänner. Hon är den som till slut avslöjar Max hemlighet och får honom att ifrågasätta vem han verkligen är.

Golden Boy är en stark berättelse, lite som ett slag i magen.
Den väcker frågor om vilka vi föds till och att könsidentitet inte alltid är någonting på förhand givet.