Test

tisdag 29 augusti 2017

Marios favoriter

Idag blir det boktips av Mario i 7C. Han har läst två lättlästa böcker i serien Typiskt Tobias av Kerstin L Hahn. Jag vet att Mario tycker att böckerna om Tobias är riktigt bra, och han hoppas att den fjärde delen snart kommer till biblioteket.
Böckerna handlar om tonårskillen Tobias och hans vardag. Så här skriver Mario om böckerna:

Tobias är en glömsk kille, han glömmer nästan allt. Han är en snäll och mjuk kille. Tobias är kär i en tjej som heter Leila. Hon går i hans klass och kommer från Turkiet. När Tobias är och handlar på ICA träffar han Leila. Då blir han nervös och glömmer bort sig helt. Tobias och Leila ska åt samma håll och slår följe. När Tobias kommer hem upptäcker han att han har glömt någonting igen.

I boken Pank och kär har Tobias lärt sig spela gitarr. Han kan bara några ackord. Tobias har en kompis som heter Kevin. En dag när han går på kafé har han glömt sitt bankkort och han har inte tillräckligt med pengar till en kaffe latte. Då händer någonting oväntat.

Jag tycker att böckerna om Tobias är bra för att jag känner igen mig mycket. Jag är också ganska glömsk. Ibland glömmer jag mina nycklar och måste gå tillbaka hem. Boken är mycket lätt att läsa och det finns inte så många svåra ord. Den passar för er i högstadiet som vill läsa lätta böcker.