Test

måndag 19 februari 2018

Nya böcker

Vårens boknyheter börjar så smått komma ut och några favoriter anlände till biblioteket idag. Nelly Rapp, Turbo och den tokiga flugan Flugo är tillbaka. Fotboll och fulspel är den tredje delen i Vänner 4-ever. En lättläst kapitelbok för er som gillar fotboll.

Serien om den somaliska tjejen Amina som har kommit ensam till Sverige fortsätter och den fjärde delen heter Satsa allt, Amina! Hennes friidrottsdrömmar fortsätter och hon kämpar för att komma med i det svenska landslaget. 



En lättläst bok som utspelar sig under första världskriget ser jag särskilt fram emot. Författaren Paul Dowswell har skrivit många historiska berättelser och den här heter Den första vågen. Den skildrar slaget vid Somme, en historisk händelse som några av er kanske har läst om.

Dessutom har äntligen Cirkusflickan av Camilla Lagerqvist kommit ut igen. Har du inte läst den är det dags att göra det. Samma författare har skrivit Den vita döden, som jag upptäckte att jag missat att köpa in. Nu finns den i biblioteket och jag tror att den är lika spännande som hennes böcker brukar vara. Jag har läst flera av Lagerqvists böcker den senaste tiden och ett inlägg om dem kommer snart.

Två nya faktaböcker är också inköpta, Minifakta om tigrar och Spelprogrammering för barn. I spelprogrammeringsboken får du lära dig hur man skapar egna spel med hjälp av fina bilder och lagom svår text. Bara att sätta igång!