Test

tisdag 13 mars 2018

Källkritikens dag

Idag är det källkritikens dag och det vill såklart även jag uppmärksamma. Källkritik arbetas det flitigt med på Lindeborgsskolan och även skolbiblioteket har lagt mycket fokus på det under läsåret. Framför allt har jag arbetat med årskurs 7-9. Det finns en mängd material att tillgå när det gäller källkritik. Det viktigaste, tycker jag, är att hitta olika infallsvinklar och att arbeta med olika sorters källor. Dessutom är det viktigt att det finns ett samhällsperspektiv, det vill säga att behandla ämnen som är ungas vardag idag. Mycket händer på sociala medier och det sprids rykten, falska nyheter och desinformation. Då gäller det att vara källkritisk och att vara en sanningsjägare. Ett första steg i att ta reda på sanningen är att alltid fråga dig följande:  




Nästa steg i ditt källkritiska tänkande är att ta hänsyn till nedanstående kriterier. Bär du alltid med dig dessa kommer du att vara en av dem som sprider sanningen och inte lögner. 
  • Äkthet. Är källan vad den utger sig för? Är källan ett original eller en kopia? Är den äkta eller falsk?
  • Tid. Är informationen aktuell eller kan det finnas nyare rön? Hur långt efter det som inträffat upprättades källan? Källor som skapats närmare i tiden i förhållande till det som de vittnar om anses vara mer trovärdiga.
  • Beroende. Är källan fristående eller hör den ihop med andra källor? Är informationen från källan beroende av andra källor? På vilket eller vilka sätt?
  • Tendens. Finns det värderingar i informationen från källan? Vems intressen företräder källan? Finns det motstridig information från andra källor? Hur trovärdig är den motstridiga informationen?
Källa: www.iis.se