Test

onsdag 21 mars 2018

Säg det med en dikt

Mars är en månad med många bemärkelsedagar och idag infaller ännu en, Världspoesidagen. Dikter och noveller står alltså i fokus idag och jag har plockat fram några diktsamlingar för unga. Mårten Melins dikter handlar om kärlek, sorg, vardag, vänskap och livet. Tycker du att dikter kan vara svåra är Mårten Melin perfekt att börja med. Han skriver enkelt om det universella, om att vara människa.

Man brukar säga att det finns en dikt för varje tillfälle. När dina egna ord inte räcker till kan en dikt sätta ord på dina känslor. Är du olyckligt kär, är det konstig stämning med bästa vännen eller känns allting bara hopplöst? Säg det med en dikt!




I diktsamlingen Hunger har Ylva Eggehorn samlat några av våra stora poeter. Här kan du läsa dikter av bland annat Karin Boye, Gunnar Ekelöf, Tomas Tranströmer och Erik Lindegren. Dikterna är korta och långa och beskriver på olika sätt längtan och att vara ung.




Gunnar Ardelius kärleksroman Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket är skriven i kort prosaform. Kärlekshistorien mellan tonåringarna Morris och Betty skildras i korta scener och det är som att kliva in i en film. Jag vågar nästan lova att du inte kan lägga boken ifrån dig när du väl börjat läsa.