Test

fredag 16 november 2018

Bokprat, spöken och vålnader

Den här veckan har jag haft bokprat i nästan alla klasser på låg- och mellanstadiet. Fokus har varit på spännande böcker och superhjältar. Bara för nyfikenhetens skull frågade jag femmorna om de visste vilken känd serieskapare som avlidit tidigare i veckan. Jodå, de flesta hade koll på Stan Lee och hans karaktärer. Kul! Efter lite prat om historiska superhjältar kom vi in på nutida och vad som är typiskt för dem. Vi var nog alla ganska överens om att dagens superhjältar har en hel del gemensamt med 1960-talets. Vissa saker är helt enkelt för bra för att ändras på och fungerar lika bra för unga läsare idag som då.

Idag kom ännu en fantastisk bok av Johan Egerkrans till biblioteket. Hans tidigare böcker Nordiska gudar och Nordiska Väsen är ren njutning. Med magiska illustrationer guidar han oss igenom nordisk mytologi och några av de mer välkända berättelserna. I den nya boken De odöda står spöken, vålnader och döden i fokus. Så, i helgen kommer jag att grotta ner mig med allehanda varelser och försvinna in i Johan Egerkrans fantastiska bildvärld.




Jag är också nyfiken på de nyinkomna Linje 15 till Rannebergen av Lena Arro & Filippo Vanzo och Svarta Madam av Ewa Christina Johansson. Jag kan inte få nog av spännande berättelser för tillfället.