Sara springer inte
Sara spelar fotboll och det är en sport som hon verkligen gillar. Hon är en av dom snabbaste i klassen och hon är alltid duktig på idrottslektionerna. Under sommarlovet åkte Sara med sina föräldrar till sitt hemland. Där gjorde dom en traditionell ceremoni som de brukar göra på tjejer. Något som i Sverige räknas som ett brott.När skolan började igen efter sommarlovet var Sara aldrig med på idrottslektionerna. Saras idrottslärare skickade henne till skolsyster och där fick skolsyster veta vad som hade hänt med Sara. När Sara gick hem ringde skolan till socialtjänsten.
Vi tycker att det som beskrivs i boken är hemskt. För att man kan skada sitt barns liv på grund av traditioner. Vi rekommenderar boken för högstadiet samt alla vuxna som jobbar med barn.
Av: Mario och Mergime
Mina systrar badade aldrig
Ida och Stina simmar varje torsdag. En torsdagskväll sticker Stina hem lite tidigare. Ida stannar kvar en stund och går till bubbelpoolen. Där sitter två killar och två tanter. När Ida går ner i bubbelpoolen går tanterna därifrån. Killarna som sitter kvar är två nyanlända killar som inte varit länge i Sverige. När dom två killarna sätter sig bredvid Ida börjar dom dra i hennes badkläder. Kim och Ludde från skolan ser vad som händer men gör ingenting. De bara tittar på och skrattar. Ida skriker efter hjälp, men ingen verkar höra hennes rop.
Det här är en bok som beskriver liknande händelse som i boken Konserten. Det handlar också om missförstånd och kulturkrockar. Jag rekommenderar boken för högstadiet och alla som vill veta mer om regler och lagar i Sverige.
