Test

tisdag 7 november 2017

Dewey, gallring och lite läsning

Under hösten har skolans bibliotek gått över till det internationella klassifikationssystemet Dewey. Två bibliotekarier från Pedagogisk Inspiration i Malmö har kommit till skolan en gång i veckan och märkt om alla faktaböcker och ändrat i bibliotekskatalogen. Det nya systemet innebär att böckerna utrustats med sifferkoder istället för, som tidigare, bokstavskoder. På höstlovet blev vi klara med övergången och det känns väldigt bra.

Det nya systemet har flera fördelar och underlättar framför allt arbetet för oss bibliotekarier. Men även för eleverna är det bra att känna till Dewey. Särskilt om man tänker studera vidare på högskola eller universitet, där Deweysystemet används. Jag kommer att introducera systemet allt eftersom.





Under lovet har jag också passat på att gallra böcker. Hela veckan gick åt till detta och nu är det fint och fräscht i hyllorna. Tyvärr har jag inte läst lika mycket som jag brukar på loven, men några böcker hann jag med.

Den nionde delen i Åsa Larssons och Ingela Korsells PAX-serie sträckläste jag, då den som övriga delar var omöjlig att lägga ifrån sig. Det är så spännande och berättelsen närmar sig upplösningen. Ska Alrik och Viggo lyckas rädda biblioteket och har de någon framtid i Mariefred? Sista delen kommer först sommaren 2018.
Mårten Melins böcker läser jag alltid och jag gillar verkligen hur han knyter ihop magi med verklighet. Den nya boken inatt jag drömde är riktigt spännande och faktiskt lite obehaglig. Den handlar om Malik som är på läger och en natt ser ett konstigt ljus ovanför rumskompisen Elias huvud. När han går dit för att se vad det är upptäcker han att det är ett hål som tar honom in i Elias drömvärld.

När Malik inser att han kan ta sig in i människors drömmar känner han sig utvald. Han berättar om sin förmåga för tjejkompisen Sira och tillsammans går de in i Siras systers drömvärld. Till en början går det bra, men när systern börjar vakna minskar hålet som leder ut ur drömmen. Malik och Sira inser att de måste skynda sig fram till hålet för att inte fastna i drömvärlden. Nästan framme vid utgången händer det som inte får hända.

i natt jag drömde är en bok som stannar kvar i minnet och jag måste erkänna att jag drömde ganska märkliga drömmar efter att ha läst den.