Test

onsdag 22 november 2017

Ingelin Angerborn är bäst!

Ett gäng tjejer i årskurs 4 storgillar Ingelin Angerborns böcker och jag är nyfiken på vad de tycker är så bra med dem. Idag blir det en intervju med Ida, Khansa, Engla och Elise.


Innan vi börjar med intervjun vill Engla bara säga.
-Jag tycker vi måste köpa in fler böcker av Ingelin Angerborn. Det är så många som lånar dom, så ibland finns det inga att låna.

Vilken av böckerna tycker ni är bäst?
Engla: Om jag får välja en tycker jag att SAL 305 är bäst.
Ida: Jag tycker att SAL 305 och RUM 213 är bäst. RUM 213 är mer skräck och SAL 305 är mer spänning.
Elise: Jag tycker bäst om Hjärnsläpp och hjärtsläpp. Den handlar om kärlek. Jag gillar att läsa om kärlek.
Khansa: Min favorit är SAL 305 för att det händer så många saker.

Har ni blivit skrämda när ni läst någon av böckerna?
Engla: Jag brukar ligga i sängen på kvällen och läsa. Jag har blivit lite smårädd, men har ändå förstått att det inte är på riktigt.
Ida: Jag kan inbilla mig ibland att Mebel i RUM 213 står i mitt rum. Men när jag fortsätter att titta på det jag har inbillat mig förstår jag att det bara är inbillning.
Khansa: Jag har inte blivit rädd, men ibland känns det som om någon tittar på mig efter att jag läst.

Vilka känslor fick du när du läste Hjärnsläpp och hjärtsläpp Elise?
- Jag blev glad när jag läste den här boken, eftersom den är skriven som en dagbok. Dom skriver som det är i vardagen och jag skriver också dagbok.

Är böckerna svåra att läsa? 
Engla: Dom är lättlästa för dom som är vana att läsa, men det kan vara lite svåra ord ibland.
Khansa: Nej, dom är inte svåra att läsa.

Har ni sett filmen RUM 213? 
Ida: Jag och Khansa har sett filmen tillsammans. Vi tyckte den var läskig, men man förstod mer i filmen än i boken. När man tittar på något förstår man lättare. Efter filmen får man en lättnad, för det var läskigt i början.
Engla: Jag kollade på filmen med min pappa, men fegade ur för den var så läskig. Dagen efter kollade jag klart. På lördag ska vi ha tjejkväll hemma hos mig och vi kommer att kolla på filmen.

Tycker ni att Ingelin Angerborn ska skriva fler böcker om Meja, Bea och Elvira?
Khansa: Ja, och jag vill att det ska handla om ännu mer skräck.
Ida: Ja!
Engla: Ja!

Elise, vill du läsa fler kärleksböcker av Ingelin Angerborn?
-Ja, men jag vill att killarna i boken ska skriva dagbok istället.

Avslutningsvis tycker tjejerna att Ingelin Angerborn ska komma till Lindeborgsskolan. Det tycker jag också, vi får väl se om det går att ordna.