Test

fredag 10 november 2017

Tonåringar läser

Ofta kan vi läsa och höra oron över att barn och ungdomar inte läser böcker längre, eller att de inte läser tillräckligt mycket. Jag kan erkänna att det ibland känns som att jobba i motvind när tonåringar uttrycker sitt missnöje över att behöva läsa. Många tycker att de inte har tid, tycker det är tråkigt och ser ingen vinst i att läsa. Jag gör mitt bästa för att väcka läsintresse och ibland lyckas det. Då blir jag både glad och nöjd. 

Det finns såklart tonåringar som läser av egen fri vilja och jag har förmånen att få träffa dem. Augusta i 9A är en av dessa läsande elever och hon har skrivit en recension om den senaste boken hon har läst. Man kan ju inte bli annat än glad när man får en sådan här välskriven och fin text i sin e-postlåda.

Allt det där jag sa till dig var sant

Den handlar om henne. Hon anländer till folkhögskolan på den skånska landsbygden där hon ska bo och ägna sig åt sitt skrivande. Där träffar hon honom, “poeten” som hon snabbt fattar tycke för. De inleder ganska snabbt en kärleksrelation som successivt blir väldigt destruktiv för henne. Han kallar henne för Lilja, Sylvia och Astarte och berättar om hur hon ska bete sig och uppföra sig, allt för att kunna kontrollera henne. Mitt i hennes mörker träffar hon Ilse som genast blir hennes vän. Hon och Ilse blir Mary Read och Anne Bonny, piratdrottningar, vildhjärtan och tjyvfittor, som de kallar sig själv. Tillsammans gör de stöldturné på skolan och flyr vardagen med drömmar om att de ska ut på de sju haven tillsammans. Hon är Mary Read när hon är tillsammans med Ilse men när hon är med honom kryper obehaget fram och han behandlar henne värre och värre. Kommer hon klara sig?


Jag tyckte väldigt mycket om boken. Sättet hon skriver på gör att boken bara blir mer spännande, man vill veta hur det går! Boken handlar mycket om systerskapet och vänskapen sådant som är väldigt fint att läsa om. Den var en sådär alldeles lagom bok, den är spännande för man vill veta hur det går, lite hemsk när man läser vad han utsätter henne för men fortfarande magisk när man läser om  vänskapen mellan Ilse och henne.
Perfekt mysbok för höstiga kvällar!


Boken är skriven av Amanda Svensson, tidigare har hon skrivit Hey Dolly (2008) och även Välkommen till den här världen (2011).
Den här boken utgavs 2014 och har 279 sidor.