För tillfället läser jag Johanna Lindbäcks nya bok Karta för förälskade & andra vilsna. Det är en berättelse om kärlek för er som är 12-15 år. Lindbäck har skrivit flera böcker för tonåringar, ofta med kärlekstema. Jag skulle beskriva hennes böcker som mysiga och trevliga. Hon skildrar sällan ungdomar som har det superjobbigt eller lever under tuffa förhållanden. Vi får följa unga människor som gillar skolan, umgänget med kompisar och ägnar sig åt alldagliga saker. Tonåringar som är positiva och drömmer om framtiden.
En annan ny och trevlig bok är Pär Sahlins lättlästa Nadir och ingen annan. Den är också för er som är 12-15 år, men behöver lättare böcker. Den handlar om Nadir som kommer från krigets Syrien. Han har bott i Sverige ett tag, men det går ändå ofta fel i både vardagen och i skolan. I sitt hemland var Nadir en duktig simmare och även i Sverige går han gärna och simmar. Av en tillfällighet får en simtränare se Nadir i bassängen och förstår snabbt att han är duktig. Plötsligt ändras Nadirs vardag och allting blir mycket bättre än han kunnat drömma om.Två böcker för mellanstadieåldern med vikingatema har det också blivit. Den ena är första delen i Martin Widmarks serie om Halvdan Viking. Boken har några år på nacken, men passar utmärkt när vikingatiden står på schemat. Det är en spännande berättelse i historisk miljö. Det finns nio delar om Halvdan Viking.
Faktaboken Riktiga Vikingar! av Bengt-Erik Engholm är helt ny. Den är roligt skriven och tar upp saker som vi vet om vikingatiden, men också sådant som vi bara tror. För hur kan vi egentligen veta vad som hände för tusen år sedan och hur människorna såg ut då?

