Test

onsdag 15 november 2017

När vänskap övergår i kärlek

När jag, för ganska många år sedan, började arbeta som skolbibliotekarie läste jag alla böcker av författaren Katarina von Bredow. Jag tyckte hennes ungdomsböcker om kärlek var fängslande och ofta mitt i prick. Hon lyckades verkligen skildra tonårstidens omtumlande och första pirriga förälskelse på ett sätt jag inte läst förut. Dessutom vågade hon skriva om "förbjudna" och stormiga kärleksrelationer. Jag minns att tonårstjejer på skolan slukade von Bredows böcker.

Katarina von Bredow skriver fortfarande ungdomsböcker om kärlek och hon gör det så stilsäkert. Hon kan sitt ämne och har förmågan att hitta på nya och intressanta berättelser. Likaså skildrar hon tonåringar från olika klass, bakgrund och vitt skilda levnadsförhållanden. Vardagen och de vuxnas liv finns nästan alltid med som en kuliss i bakgrunden.

I von Bredows senaste bok, Tappa greppet, får vi följa Hampus och Victoria som varit bästa kompisar så länge de kan minnas. Deras vänskap är självklar och inget eller ingen kan komma emellan dem. Men en dag förändras allt och vänskapen övergår till något annat, i alla fall för Hampus. Innan han hinner tänka kommer orden ur Hampus mun, orden som säger att han är kär i sin bästa kompis. Hur går man vidare efter det? Vad gör man när svaret från Victoria är "Shit"? Kan allting någonsin bli som vanligt igen?

Tappa greppet är en bok om två tonåringar och deras vardag med allt vad det innebär. Det är dagar i skolan, kompisgänget och Hampus och Victorias familjeliv. von Bredow tar oss än en gång med till tonårslivet på sitt unika sätt. Det är egentligen inga konstigheter, bara en berättelse om hur livet kan vara och hur kärlek kan ställa till det. Läs också Släppa taget som gavs ut 2015.